lördag 9 juni 2012

Egengjort jelly-nagellack

Det är inte så svårt att göra eget nagellack, det är bara att hälla ihop olika färger i en flaska, men det har jag aldrig provat, förrän idag! Jag har ogillat de flesta jelly-lack jämt, i princip, för jag har tyckt att de bara är besvärliga. Man måste ju måla massa lager för att det ska täcka nåt! (Jelly-lack har en lite gelé-aktig genomskinlig känsla.) Men senaste tiden har jag stött på lite olika snygga nageldesigner som använder jelly-lack, som jag är sugen på att prova. Jag äger nästan inga jelly-lack, så istället blandade jag egna. De flesta verkar föreslå 3/4 genomskinligt lack, med 1/4 vanligt, färgat lack, utan metallic eller glitter.

Jag hällde ihop "slattarna" av 3 olika sorters genomskinligt nagellack i två nästan tomma Seche Vite-flaskor. Alltså blev det en bas av 4 olika sorters genomskinliga lack. Vet inte om det är bra att blanda så många olika, men jag hade inget med mycket kvar i som jag ville slösa bort.. Jag fick även ha i lite Seche Restore Förtunning eftersom lacken var ganska gamla och trögflytande. Sen bestämde jag mig för att göra ett rosa och ett lila jelly-lack.
Här är resultatet!


För att blanda det rosa hällde jag i:
20 droppar Essie - Status Symbol
15 droppar Depend nr 201
10 droppar W7 - Neon Pink

Jag gav det namnet "Strawberry Sorbet".

Jag upptäckte att det redan fanns ett nagellack med det namnet, men nu kan jag inte komma på nåt annat namn som duger..

För att blanda det lila hällde jag i:
25 droppar H&M - Lolita
10 droppar Essie - Status Symbol
3 droppar So Easy Stripe Rite (lila)


Som du kanske ser är det massa flagor av torkat nagellack i..! Det syns ännu bättre i verkligheten. Jag tror att det är Stripe Rites fel... =( När jag hade väntat ett tag och de fortfarande inte verkade vilja lösa upp sig bestämde jag mig för att det fick bli ett glitter-lack av det istället.

Jag plockade fram mina glitter, och valde lila, rosa och holo-silverglitter.


Jag gjorde en liten tratt av papper, och hällde i ganska mycket lila, och en mindre mängd rosa och holo-silver. Det syns tyvärr inte så mycket.. =/ Det är mest silverglitter som syns.
Solen hade dessutom försvunnit när jag skulle fota det. I solljus är holo-glittret mer regnbågsskimrande.

Jag gav det namnet "Bouncy Plum".

Det namnet fick det för att mitt mål var ett plommon-lila nagellack, och med glittret i tänker jag på de fina halvgenomskinliga, glittriga studsbollar jag hade och älskade när jag var liten. =)

Jag har rosa flakes-glitter som jag funderar på att hälla i också.. Men jag vet inte om det skulle bli för klumpigt. =P Jag kanske ska testa det i ett genomskinligt överlack istället..
Jag ska fundera på saken ett tag.

Jag är jättesugen på att testa dem på naglarna, men jag har redan planerat en Konad-design till den här helgen, så jag får nog testa dem nästa helg. Om jag inte kan kombinera dem med Konad. Hm...

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...